YEET-hankkeen ensimmäinen kuukausi nyt takana.

3.10.2025

Mikä YEET-hanke on.

HelmiX ry:n YEET-hanke (Yes in Employment, Education or Training) on kehitetty tukemaan 18–24-vuotiaita varkautelaisia nuoria, jotka ovat jääneet koulutuksen, työn tai harjoittelun ulkopuolelle. Hankkeen tavoitteena on vastata heidän tarpeisiinsa tarjoamalla mahdollisuuksia sosiaalisten suhteiden rakentamiseen, opastusta taloudelliseen selviytymiseen ja itsenäistymiseen sekä tukea siirtymisessä koulutukseen, työelämään tai muihin palveluihin.

Käytännön apuna.

YEET-hankkeen kautta nuorilla aikuisilla on mahdollisuus saada käytännönläheistä ohjausta heidän yksilöllisten tarpeidensa mukaan. Yksilöllinen tuki voi näkyä esimerkiksi apuna työpaikan hakemisessa ja CV:n laatimisessa, opiskelupaikkojen kartoittamisessa, opastuksena koulutukseen hakeutumisessa tai tukena palveluihin siirtymisessä.

Yksilöllisen tuen lisäksi hankkeessa järjestetään matalan kynnyksen pop up -ryhmiä, joiden toiminta suunnitellaan nuoria osallistaen. Pop up -ryhmissä käsitellään nuorten toivomia ja heille hyödyllisiä aiheita, kuten työnhaun valmiuksia, asumista, talouden hallintaa, peliriippuvuutta, henkisen hyvinvoinnin vahvistamista ja luovaa itseilmaisua.

Tavoitteena on, että hankkeen kautta:

  • Kohderyhmälle syntyy mahdollisuuksia rakentaa sosiaalisia suhteita ja vähentää yksinäisyyttä.

  • he saavat ohjausta taloudelliseen selviytymiseen ja itsenäistymiseen

  • heille löytyy väylä hakeutua koulutukseen, työelämään tai palveluiden piiriin

  • heidän henkinen hyvinvointinsa vahvistuu itseilmaisun, kulttuurihyvinvoinnin ja yhteisöllisen toiminnan avulla

Hankkeen ensimmäinen kuukausi.

Hankkeen ensimmäinen kuukausi on kulunut yhteistyötahojen ja heidän toimintaansa perehtyen, viestintäkanavia rakentaen sekä hankkeen mainontaa ja näkyvyyttä edistäen.

On ollut ilo havaita, kuinka monipuolista yhteistyötä Varkaudessa jo ennestään tehdään eri toimijoiden kesken, joilla kaikilla on tavoitteena nuorten ja nuorten aikuisten tilanteiden edistäminen. Toiveena on, että hanke voisi osaltaan olla laajentamassa ja monipuolistamassa tätä yhteistyöverkostoa, mikä puolestaan mahdollistaisi entistä vaikuttavamman ja laaja-alaisemman toiminnan nuorten ja nuorten aikuisten hyväksi.

Hankkeen näkyvyyden levittämisessä yhteistyöverkostoilla on suuri merkitys, sillä heillä on ennestään paljon asiakaskuntaa, joista jotkut voisivat hyötyä myös hankkeen palveluista. Yhteistyöverkostojen lisäksi, hankkeen mainonnassa hyödynnetään useita sosiaalisen median alustoja, kuten Instagramia, TikTokia, Snapchatia ja Facebookia. Näiden kanavien kautta pyritään tavoittamaan sekä nuoria aikuisia että heidän läheisiään. Sosiaalisen median eri kanavat toimivat myös matalan kynnyksen väylinä nuorille aikuisille, olla yhteydessä hanketyöntekijään. Ihmiset käyvät läpi erilaisia tilanteita elämässään ja joillekin matala kynnys voi silti tuntua suurelta. Sen vuoksi hankkeen asiakkuudessa toimiminen onnistuu myös viestintäsovelluksien ja puhelimen välityksellä.